Poupéetique

Rond 1987 begonnen enkele vrouwen van medewerkers van de Heineken brouwerij poppen te maken met 30 werkloze vrouwen.
De fam. v. d. Dries, ( hij was toenmalig missionair predikant in Gisenyi voor de E.P.R.) , ondersteunde hen bij de verkoop. Via de Ned. Ambassade ( 1988) kwam er een gebouw.
Daarnaast was er een  kaartenatelier voor jongens.

In 1997 ging het atelier als cooperatie verder met 13 vrouwen, ieder nam een aandeel van 400.000 Fr.Rw. die ze terugverdienden, voor de aankoop van machines en materiaal.
Door bemiddeling van ambassade personeel kwam er ook een internationale clientele.
Vanaf 2003 zijn wij als stichting erbij betrokken.
Alle producten krijgen een kaartje met de naam van de maakster. Bij de verkoop krijgt zij 40% van dit bedrag voor de stof betaald,  20% ervan is voor de gezamenlijke vaste lasten en 40% is maakloon. Heineken levert nog steeds de zakken voor de vulling van de poppen.

Elke vrijdagmiddag werken ze  pro deo voor de families van vrouwen die na 1997 overleden zijn en daardoor soms behoeftig zijn geworden.

Zij hebben met steun van IFUNI voor hun pensioen gespaard.
Elk van de 11 vrouwen heeft 2800 euro gekregen om zelf voor de toekomst te investeren.
Een huis aankopen en beheren werd toch te ingewikkeld.
De vrouwen doen het nu wat kalmer aan.
En er zijn 8 stageaires die nu meewerken en zich inkopen in de cooperative.